Abg Aku “Alim” Orgnya, Mengucap Pjg Mak Bila Abg Bgth Tak Pernah Sentuh Isterinya

Foto sekadar hiasan. Baca perlahan lahan, semoga dapat pengajaran dari kisah ini. Assalam semua pembaca, aku nak share kisah abg aku dan kakak ipar aku. Aku bukan nak masuk campur hal rumah tangga diorang, sekadar nak share kisah diorang saje. Abg(Paih, 26) dan kakak ipar (yaya, 22). Diorang baru setahun berkahwin, tapi kahwin bukan atas dasar cinta.

Kahwin sebab mak aku atas sebab tertentu, yaya ni student degree dekat usm, paih pulak baru dua tiga tahun kerja. Yaya ni anak tunggal, dan yatim piatu, parents dia mngal 4 bulan lepas sebab aksiden

Paih ni alim2 sikit, kire geng2 msjid, muka boleh tahan hensem, yaya pulak tak se”alim” paih, hanya budak perempuan biase je, pakai tudung biase je, tak labuh pon, tapi yaya ni manja, putih, gebu, muka manis.

Dalam famili aku, paih seorang je yang dah kawin, kakak2 aku masih bujang. Paih satu satunya anak lelaki, ayah kami dah mngal 6 tahun sudah. Dalam rumah semua perempuan.

Paih ni jenis tak membantah, ikut je cakap mak, mak suruh kahwin, dia kahwin, aku mula2 ingt paih betul2 terima yaya. Tapi paih tak ambil tahu langsung pasal yaya, lepas nikah dia keluar jumpa member,

kenduri pon kawan2 paih tak datang, mungkin tak di jemput. Seingt aku, paih tak pernah tidur dalam bilik kalau yaya ada dekat rumah, selalunya paih akan tgk tv smpai terlena dpn tv.

Baru2 ni, minggu kedua bulan puasa, yaya kan sekarang tengah cuti sem, yaya kalau cuti akan balik rumah kami, malam tu dalam pkul 10 mcm tu, paih balik rumah dia nampak yaya, as his wife, yaya hulur tgn nk salam kan, tapi paih tak sambut pon salam yaya, dia buat tak tahu je.

Dia terus blah pegi dapur. Masa kami dok tgh layan cerita dekat tv, paih dtg depan pastu dye sound yaya sbb tak jaga aurat, gara2 yaya pakai baju putih, jarang & tak cukup kain katanya, pastu tak pakai tudung.

Kami time tu bengang je rase, kakak aku(kak mila, 29) sound terus paih, back up yaya, bodoh ape paih ni, tu kan isteri dia, aurat tang mana,

kejadah apa nak pakai tdg dlm rumah, lagipon rumah tu tak ada lelaki lain, hanya paih satu satunya, kakak no 2 (kak fatin, 27) lagi sksi kalau diikutkan.

Mungkin paih sengaja kot nak cari pasai ngn yaya, tapi yaya diam je, tak ade pulak nak melawan ke nak marah2 ke, dia bt tak tahu je smbl makan kudap2, yaya pon tahu paih memang tak berkenan dekat dia, serba serbi tak kena.

Esoknya, yaya siap2, pakai lawa2, pakai baju mcm nak keluar, siap tudung belit2 lagi. Mak tanya yaya nk pergi mana2 ke, yaya cakap tak, saja je nak melawa dekat rumah, padahal kami blh agak yang yaya sentap dgn paih pasal malam tadi.

Sejak dari tu, yaya memang pakai baju tutup aurat, xpakai tshirt lengan pendek dah, siap pakai tudung dlm rumah. Kami rasa rimas pulak, kak mila selalu cakap, bukak je lah tudung tu, bkn ade siape pon, tapi yaya selalu cakap takpe, takpe, takpe.

Paih memang selalu cari pasal dgn yaya, selalu sgt lah skitkn hati yaya, aku tak pasti sama ada yaya ni jenis penyabar atau memang jenis tak peduli kalau paih kondem dia, rilek je aku tgk, takde pulak nak melenting, ke dah tawar hati ke ape aku tak tahu.

Ada satu hari, awal pagi lagi, paih ada inform mak, yang malam ni ada kawan paih nak berbuka dekat rumah, mak pon cakap okay ja, mak on ja.

Hari tu kami pon masak laa lebih sikit. Yelah, ada org nak dtg kan, semua berjalan lancar, dekat pkul 6.30 mcm tu, paih balik rumah, dengan “kawan” dia.

Kami ingtkan lelaki, rupanya kawan perempuan, tudung labuh, berpurdah, satu uni dengan paih dulu. Kalau sekali tengok, kira secocok lah. Kak mila dengan kak fatin pergi dapur, tengok2 kan yaya, muka yaya cool giila,

rilek mcm biasa, tapi hati siapa tahu kan, mak pulak dah bt muka tak berapa nak mesra, tapi kami sembang ja dengan kawan abg tu, atikah namanya, 24 tahun, sebaya dengan aku.

Kira dalm famili aku, yaya paling muda, yaya ni kalau dengan mak memang manja, lebih manja dari kami adik beradik, yaya ni jenis yg tunjukkan kasih syg,

yaya tak segan nak pluk mak, cakap iloveyou kat mak, ciium pipi, kami adik beradik pon tak manja mcm yaya, mungkin sbb yaya anak tunggal kot, kami ni segan sikit, hehe, tapi kami syg mak, syg gila2.

Lepas berbuka, kami solat siap2, paih jadi imam, lepas tu kami pon sembang2 lah kan, sambil2 duduk depan tv, yaya pon sembang je dgn atikah, kak fatin memang dah bagi hint mcm nak suruh atikah ni balik, dok tanya pkul bapa paih nak hntr balik apa semua.

Lepas hntr atikah balik, paih duduk sekali ngn kami, tanya pendapat mak pasal atikah tu, mak cakap oke je, tpi cara mak macam malas nak layan, sebab kalau boleh tak nak cakap hal mcm ni depan yaya, tapi paih ni bodoh,

pentingkan diri, dia terus ckp, lepas raya kita hantar rombongan meminang ye mak. Mak terus terdiam, kak fatin terus cakap, kau ni memang tak pandai jaga hati org lain ke, kak fatin sound direct paih sampai paih cakap, nada rilek,

Kalau tak nak pinangkan tak ape, tak payah melenting, paih terus keluar rumah. Yaya cakap mengantuk, terus masuk bilik.

Mak pon masuk bilik. Kak fatin dan aku masuk bilik kak mila, kami cerita dekat kak mila, kak mila cakap dia dah agak dah atikah tu ada apa2 dengan paih.

Kak mila cakap, geram dgn paih ni, alim tapi takkan tak tahu adab2 rumah tangga. Kami sembang2 smpai pkul 3 macam tu, dengar kereta paih masuk parking, dalam 10 minit mcm tu dengar paih panggil mak, mak pon bangun, kami pon pergi dekat mak,

mak masuk bilik paih, tengok yaya tgh mengigau ke apa aku tak pasti, tapi dalam tidur dia menangis, mulut panggil mama dye, mama mana mama, nak mama, nak mama, mak kejut yaya, tapi yaya tak bangun2, paih masih ego, paih cakap yaya pura2 tagih simpati, entah lah.

Paih ni bengong pon ada, mak cakap yaya demam, mak marah paih dekat depan, apa yang kami dengar, paih cakap elok2 dengan mak, paih tak pernah sentuh yaya, paih siap cakap yaya tu dara lagi, yaya tak rugi apa pon. Paih rasa paih x sesuai dengan yaya, mak mengucap panjang.

Mak tanya kenapa bagi tahu awal2 tak suka yaya, paih cakap, dulu tak nak bangkang cakap mak, paih tak ada pon tinggi suara dengan mak, tapi paih cakap,

antara sbb paih tak suka yaya, sbb yaya tak mcm atikah, nk sembang bab ilmu agama pon yaya tak pandai, nak sembang bab hadis pon yaya tak reti, masak pon tak pandai, kemas rumah tak pandai.

Tapi bagi aku paih tak boleh salah kan yaya sebab benda2 mcm tu, benda tu semua boleh belajar, boleh dididik diasuh, pendapat aku yaya ni pembersih, tak berkira, pemurah, tak memilih, paih pon bkn sempurna.

Aku kesian dekat yaya, paih mcm jahat sgt, yang paling aku sedih, yaya ada tweet, “first time jadi makmum awk”, “nak salam, tapi takut”, lepas tu ada tweet2 lain, “cantiknye pilihan hati awak”, “sy sudi berkongsi, tpi awk jgn tinggl sy ye, sy dh tak ada siapa”, “tiba2 rindu mama” dan sebagainya.

Lepas yaya baik demam kami yang perempuan banyak keluar pergi jalan, berbuke di luar, masa dalam kereta mak tanya yaya, takde nak berbuka dengan kawan2 ke, yaya cakap, ada, tapi paih pesan jangan pergi mana2 selain dgn keluarga.

Remuk hati mak, mak cakap, pergi je, nanti mak cakap dengan paih, tapi yaya cakap, takpe, takpe, takpe. Paih pulak berbuka sorang2 dekat rumah, mak pernah bukak purse yaya, mak tanya ade RM2 je ke yaya?, yaya cakap, alaaa malu lah mak bukak purse kite, duit kite dah habis byr yuran, malu lah kite, mak tanya paih tak bagi duit ke, yaya gelak2, lambat2 baru cakap bagi.

Walaupon arwh mak dan ayah yaya tinggal duit dekat yaya, tapi dia bkn jnis membazir, masa kami pergi cari baju raya pon yaya mcm tak minat, yaya cakap baju dia dah banyak, ada satu hari, mak belikan yaya gelang,

tapi mak suruh paih bagi dekat yaya, konon mcm paih yg belikan gelang tu, tapi paih ckp, xpyh bagi lah mak, bazir je, abg simpan bagi dekat bakal menantu mak nanti je lah.

Aku tak tahu lah paih ni perangai mcm ape je lagi, org luar dok nmpk dye baik sgt, padahal dgn isteri sndri, layanan mcm apa je lagi. Aku mls nk masuk campur, tapi sepanjang yg aku nmpk dgn mata aku ni, paih ni kjam, kesian yaya.

Ramai terkesan dgn perkongsian ini, apa reaksi warganet

Nabilah Johari, Menangis baca luahan ni…boleh rasa apa yang yaya rasa…please lah, jangan diganggu laki org. Pokok takkan bergoyang kalau tak da angin..nak ke satu hari nanti anak2 perempuan hang sendiri yang kena balik. Rase cam nak karate jer paih ngan atikah ni…hish

Mohd Azlan, Kesian yaya tu. Orang bajet2 alim ni la paling menyampah aku, hubungan dengan Allah alhamdulillah jaga tapi dengan orang sekeliling semua dia anggap tak baik. Jadi suami tu bukan semua kena terima perfect terus , habis apa pahala hang menikah. Didik dia la wei.

Farah Hamizah, Dik, ko ckp kt abang ko tu.. kalau dia ni byk sgt ilmu2 tu, ko suruh dia ajar yaya. Aku nak tgk sgt la dia ni bimbing yaya dengan “so called” ilmu tinggi yg dia ada. Kalau dia dah ilmu tinggi, xpandai nak ajar kat org ke?

Kedekut ilmu betul. Lg satu, ckp kt dia, belajar ilmu agama tinggi2, xtahu tanggungjawab suami ke? Nafkah pun xbagi. Isk.. aku x paham la ngn perangai abang ko tuh.

Ida Hamid, Tlgla suh yaya mintak crai.. Mgkin kata2 i ni kejam.. Tpi ini ujian untuk yaya ..xbkmakna bkn akk ipar xboleh rapatkn? Die boleh survive n move on wout lelaki dayus cm abg u..klu i kt position u..i terus jerit.

Fasiq mngaku alim..melafazkn ucapan nikah tpi lgsung xbrtggungkawab. Jgn biar yaya tersksa. She deserve better..biar abg u mereput dgn atikah..sdang blom kawin die boleh mencemar niqab apetah lg slps kawen..

Yaya akn jumpa lelaki lbih baik..In Sya Allah..andai family membiarkn..seluruh family menindas anak yatim..nk tanggung dosa satu family? Hati yg bersih Allah yg nilai..andai air mata ikhlas die sujud sekali pd Yang Esa lbih baik dri 100sujud yg pura2.. Bahagiakn yaya..lepaskan dia dari biar tergantung x bertali.

Nurul Hanani, To paih..klu awk dh bt apa agama kita srh dan amalkan..xbantah ckp mak..alhamdulilah..bgs..tp knp xleh nk bimbing si yaya..yaya pon bkn perangai buruk..baik dgn mak n adik2 awk.

klu awk bimbing dia cara elok..nnt leh la korang borak2 ttg hadis..tp yela..org dh x suka kan..btla apa pon..tp paih.. cara awk layan yaya x lambangkan apa yg agama ajr..- hamba allah sama mcm yaya.

Jijie Din, Jilake…nyampahnya aku bila nk gdis acah2 alim, si mamat nie plak acah2 alim. Bsyukur la woiii dpt bini mcm tu, taat smpai mcm tu skali. Put u in the 1st place rather than herself. Nk jgk aku bg penampar kt mamat acah2 alim nie.

Sia2 blajar hadis tggi2 bgai, tp bab rmh tgga pun xreti. Kpd si atikah yg acah2 purdah alim bagai, mirror urself. Nk laki alim, sampai laki org pun ang nk kebas. Dah tu, dgn xmalu g rmh si isteri duduk. Haiihhhhh ikhtilat la sgt.

Zamira Anis, Huhu bkn tngjwb dia nk smbng bab hadis ke.tp y aku tau bro tngjwb kau ddik dia dan pimpin dia.cinta bleh dtg kmudian..xcaye masa dia sdh mndi kau tngok dia.hehe..jgn ingt kau dh ckup bgus dgn cari kekurangan isteri.

sbliknya kau kna trima seadaanya dan jaga aibnya.kau jadikan isteri kau mcm xde hrga diri dan trlalu murah..tidakkah itu menzalimi namanya.kau sbnarnya jnis y xbersyukur dan xmenerima takdir allah..mgkin dialah jdoh trbaik awak.

klu kau nk tahu mmberi nfkah zahir batin kpd isteri lbh baik dr brsdkah bnyk2 kat msjid bro..aku dh khwin..ada isteri..ni pon kngsi tlpon dia je aku..aku dh khwin hmpir 8thun lbh..tp skali aki xpernah gduh..merajuk ckit2 je..

kau tahu kau bruntung sb isteri kau xbnyk akai dan setia .dlm crita ni la y aku baca..so…klu kau nk y lbh baik mgkin kau xdpt nnti bro..k la skdar nasihat dr kwn2.

Azizan Osman, Fuu, aku yang laki baca ni pun menyirap drah. Dude, not gentle la buat gitu. Aduh, malu k4um betol la. Xnak tu, lepas la leklok. Dapat boleh cara leklok, lepas pun cara leklok la dude.

Si Atikah tu lak. Kalau da tau tu laki orang, x payah la melayan. Cakap alim tp tah la. Macam la xda laki kat dunia ni, laki orang gak hang nak kawan. Aduh

Kalau Paih tu membe aku, da lama dapat penampaq boya. Geram pulak aku baca pasal paih ni. Kesian sama si Yaya tu, x pikiaq ka apa? Buta perut betoi la paih ni pun.

Ainaa Mardiah, Weyh sedihnya. Cakap kat abg hg. Tak payah nak sembang bab agama kalau bini dia sendiri dia tak reti nak jaga. Ei si atikah tu elok sgt ka. Even pakai purdah pun kalau dia ni jenis baik. Takdanya dia nak terhegeh-hegeh nak kan laki org. Nampak sgt.

Alim celah mana. Baik si yaya ni nampak lagi baik. Eii bodohlah abg hg ni. Tu jelah aku boleh cakap. Bodoh sgt. Bini dah ada. Cuba terima, ajar. Silap2 lagi better dari atikah tu. Weyhh rasa mcm nak pi bg penerajang ja…. Ei ei geram aku.

Azwa Nur, Saya suka jalan cerita ni… Inilah cerita yg akan mengikatkan lg kasih sayang mereka berdua nanti.. Org luar tahu berkata2 kalau mereka berada ditempat yaya sudah pasti mereka gagal.. Bg saya yaya adalah insan istimewa kerana yaya diuji keimanan, ketaatan kepada suami.

Biarlah suami sejahat firaun tp yaya taatlah kepadanya selagi tidak myalahi syarak.. Kerana dosa suami suami yg tangung.. Dosa isteri suami yg tangung..kita rasa kecewa sedih.. Tp kita x fikir yg paih pun sedih n kecewa tp dia x mahu derhaka n taat kepada ibu kepadanya.

Ingatlah ini adalah jalan cerita yg penting bulatkanlah hati kita jgn ikut nafsu tp carilah redho Allah.. allah nak bg ganjaran yg mahal pada yaya yg org lain x dpt.. Bg yaya awak dah ada suami ikut lah suami..jgn ikut org lain selain awak berdua disisimu ada allah..

Yakinlah.. Yg mudah hadiahnya murah..kalau yaya terasa pahit dgn nasihat x seberapa ini sy minta maaf..yg penting carilah redho Allah.. Ok..jgn sedih2 ya yaya. Senyumlah kerana itulah mukadimah bila bersama org tersayang.

Nurul Mimi, Yaya tu mungkin dia rasa sbb dia yatim piatu anak tunggal kalu si paih tu tinggal dia nak gie kat siapa,dia rela kongsi aku rasa sbb walaupun dia x leh manja2 dgn laki dia tapi dia ada mak mentua yg dia boleh curah kasih sayang tempat dia bermanja,ipar yg baik dgn dia.

Yaya ada ramai yg sayang dia dan hanya sorang tak sayang dia (suami dia)..orang perempuan hati sedih tapi riak muka boleh buat cool mcm x de apa2..aku percaya ada hikmah buat yaya

Saufi Daud, Kpada abg ko. Bab agama tu trang2 tanggungjawab ko nak ddik. Ko x boleh salah kan die kalau die x brapa arif psal bnde tu sbb kau sndiri x penah nak bercerita psal bnde2 tu kat die. Kalau kau spark the light, tentu2 isteri kau tu akan berminat nak tau dan akan mule ambil tahu.

Kau pnye alsan x valid bro. Xde kene mngena untuk mnjadi sebab kau crai die. X perlu nak blajar abad psal prkahwinan, blajar dulu adab dan tnggungjawab seorang suami dulu. Smoga hati kau masih trbuka dan sedar untuk menerima kesalah diri sndri.

Sumber IIUM

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *